Svårighetsgrad – Medel



Muskelgrupper – Bröst



Station – Sit-up bänk


Instruktion

Ställ dig på fötterna och på raka armar. Se till att kroppen, från axlar till fötter, bildar en rak linje. Böj nu armarna så att överkroppen närmar sig marken och pressa sedan upp överkroppen igen. Tänk på att hålla kroppen rak som en planka hela tiden genom att spänna magmuskulaturen.

Varianter:

Armhävningar med upphöjda händer

BRÖST – LÄTT
Kommer upplevas som lite lättare än ”vanliga armhävningar”.

Armhävningar med upphöjda fötter

BRÖST – MELLAN
Kommer upplevas som lite tyngre än ”vanliga armhävningar”.

Armhävningar på knä:

BRÖST – LÄTT
Ställ dig på knä och på raka armar. Se till att kroppen, från axlar till knä, bildar en rak linje. Böj nu armarna så att överkroppen närmar sig marken och pressa sedan upp överkroppen igen. Tänk på att hålla kroppen rak som en planka hela tiden genom att spänna magmuskulaturen.

Syfte

Styrka för överarmssträckaren (M. triceps brachii), för bröstmuskeln (M. pectoralis major), främre deltamuskeln (M. deltoideus) samt statisk styrka för magmuskulaturen (M. recus abdominis, M. obliiqus externus + internus abdominis och M. transversus abdominis).