Svårighetsgrad – Svår



Muskelgrupper – Ben/axlar/lår



Station – Barbell L och S


Instruktion

En frivändning utförs med skivstång från marken genom att man fattar stången något bredare än axelbrett.

1. Lyftet inleds med att man böjer på benen, står lätt framåtlutad med svank och därefter lyfter stången upp mot knäna genom att jobba med benen

2. Väl över knäna gäller det att accelerera stången genom att räta på ryggen och samtidigt trycka ifrån det sista med benen.

3. När man nått denna fas, då man är så utsträckt som möjligt (tom stå på tå), gäller det att kasta sig under stången samtidigt som man böjer armarna.

4. Efter detta gäller det att fånga upp stången på axlarna genom att böja lätt på benen och sedan låsa stången genom att vinkla upp armbågarna.

5. Härifrån lyfter man stången upp till stående som vid benböj med stången fram. Man kan även kasta sig under stången genom att sära på benen, ett ben framåt och ett bakåt.

Tips!
Se rörelsen som ett marklyft följt av ett hopp där skivstången accelererar uppåt istället för den egna kroppsvikten.

Syfte

Styrka för framsida lår (M. quadriceps femoris), rumpan (M. gluteus maximus), vader (M. triceps surae), nedre rygg (M. erector spinae) och kappmuskeln (M. trapezius).

Videoinstruktion

Kan varieras med stången i startposition i linje med knä (”hängande frivändning”), övrigt samma instruktioner.